Tyrkia 2015

Reise dag

Dette innlegget skulle ha blitt postet i går, som var dagen jeg reiste, men mangel på wifi gjorde at det ikke ble ferdig før i dag. Å reise fra familien ble som forutsett ganske tungt. Ikke engang...

Den siste dagen

Da har den siste dagen min her hos familien kommet og gått. Det har vært en lang dag og vi har gjort mange forskjellige ting. Vi hadde photoshoot, var i butikken og hos frisøren, gjorde så klart al...

Under en uke igjen

Da har min siste uke her hos familien jeg har jobbet for i sommer begynt. Jeg skal ikke si at jeg ikke gleder meg til å komme tilbake til England og hverdagen, for som jeg har nevnt tidligere så gj...

Dyrehagen!

I dag dro den lille jenta, moren og jeg til dyrehagen. Vi reiste med en av vennene til den lille jenta og moren hans og vi hadde en flott dag! Jeg ble minnet på hvor gøy det egentlig er å dra i en...

10 ting jeg har blitt vandt til

Det er en del ting jeg har blitt ganske vandt til under oppholdet her i Tyrkia som det skal bli ganske vondt å klare seg uten når jeg kommer hjem. I dette innleget har jeg laget en topp 10 listen, ...

Siste jobb helg på lenge

God morgen! Akkurat nå gjør jeg meg klar for den siste jobb helgen min her i Tyrkia, og det blir min siste på lenge. Når jeg kommer tilbake har jeg i grunn ingen fast jobb, så jeg vet ikke engang ...

Å være 'den nye'

Da har den nye barnepiken vært her i et par dager og jeg må si det føles litt rart å ikke lenger være den nyeste personen i huset. Etter at hun kom har jeg tenkt mye på mine første dager her og ten...

Uoffisiell invitasjon?

Her om dagen sa moren i familien noe jeg tolket som en uoffisiell invitasjon til å komme tilbake neste sommer. Hun snakket nemlig i vei med babyen og så sa hun 'du kommer til å huske Katrine hvis h...

Kjøpesenteret

I dag hadde jeg med den lille jenta til kjøpesenteret i nærheten av der vi bor, men vi dro ikke helt alene. Vi dro nemlig sammen med bestevennen til den lille jenta og barnepiken hans. Jeg liker nå...

Uventet besøk

Jeg glemte helt å vise dere bildet av den lille krabaten vi hadde besøk av i går! Vi var nede ved bassenget da han kom flyvende og satt seg først på bassengkanten og deretter på en av lampene. J...

Grå morgen

På morgenen i dag regnet det, som i seg selv er ganske uvanlig. Stemningen i huset var også veldig uvanlig og matchet det grå, triste været godt. Alt var veldig stille da den lille jenta jeg passer...

Den nye barnepiken

I dag har vært en spennende dag her i huset. Som jeg nevnte for en stund siden skal barnepiken til familien jeg jobber for slutte og moren har brukt lang tid og mye energi på å finne en ny (klikk h...

Fyrverkeri

Det er veldig ofte fyrverkerier her jeg bor, fordi i Tyrkia er det ganske så vanlig med fyrverkeir når man gifter seg. Huset der vi bor er i tillegg ikke langt ifra et lokale som ofte brukes til br...

Jeg savner

favoritten min. Nå er det leeeeeenge siden sist jeg så ham, men de siste ukene har vare flydd forbi og nå er det bare to uker igjen til jeg er hjemme i England. Hvis de går like fort som de to uken...

En helt vanlig dag

Jeg skriver ikke så mye om hvordan hverdagen egentlig er her i Tyrkia med mindre noe spesielt skjer. Det har også noe med at det er veldig sjeldent det ikke skjer noe spesielt, enten morgenen eller...

Barbie meg

Det hender til tider jeg får høre jeg ser ut som en barbie dukke. Jeg vil ikke akkurat si meg enig, men da tanten til den lille jenta kom med en stor pakke, dro ut dukken på bildet under og den lil...

Triste dager ender med kake

De siste dagene her i Tyrkia har vært lange. Den lille jenta jeg passer på er syk, så det blir mye sitte stille og gjøre ingenting og se på tv (som jeg ikke skjønner noe av fordi det er på tyrkisk)...

Hvordan bli favoritten

til en treåring? Jo det er faktisk ganske så enkelt! Bare lag et maleri av hva enn hun vil, så elsker hun deg. Den lille jenta jeg passer på ville fjerne male Elsa og Anna fra Frozen, men etter å h...

Det brenner

Dagen som begynte så vanlig og i grunn litt kjedelig her i dag ble brått forandret da vi fikk øye på en stor røyksky utenfor stuevinduet. Rundt klokken 18:00 så det ut som på dette bildet pg vi ...

Ikke se på meg

De siste par dagene har den lille jenta jeg passer på fått for seg at hun vil være alene. Hele tiden sier hun til folk 'værsåsnill ikke se på meg' eller 'kan du være så snill sitte der borte i sted...

Kjedelig!

Det er kjedelig å jobbe med skolearbeid når man egentlig fremdeles har sommerferie og i tilleg bare vil slappe av fordi man har ett par timer fri fra jobb midt på dagen, men noen ganger må det til....

Alt er borte!

Her i Tyrkia er stemningen lav i kveld, da jeg har gått tom for melkesjokolade! Vanligvis i løpet av skoleåret i England samler jeg opp så mange plater at jeg rekker ikke spise dem opp. I år måtte...

Jakten på en barnepike

Da har det seg slik at barnepiken til familien jeg jobber for i sommer skal slutte, etter å ha jobbet for familien i over tre år og vært med på hele livet til den lille jenta. For tiden leter moren...

Pepperkaker året rundt

Her om dagen kom jeg rett og slett i julestemning. I midten av august! Det er jo akkurat da man trenger litt ekstra julestemning, for det er jo ikke som det er lenge igjen å vente eller noe. Det v...

2,500 kilometer

2 500 kilometer er i grunn ganske langt. Og det er omtrent så langt det herfra er til hjemmet mitt, eller begge hjemmene mine faktisk, både hjemme i England og i Norge. Nå har jeg kommet litt over ...

Feil vei!

Her i huset jeg bor i Tyrkia er det to lys i trappen, og begge har lysbrytere både på oppe i annenetasje og nede i første. Det er en ting jeg virkelig hater og irriterer meg grenseløst over, og de...

Om å være au pair

Jeg får ofter spørsmål om hva det vil si å være au pair og hvorfor jeg gjør det.I dette innlegget vil jeg fortelle litt om hva jeg driver med, hvorfor jeg valgte å bruke sommeren min til dette og l...

Gaver

Som jeg nevnte i innlegget jeg skrev til morgnenen i dag vêar den lille jenta jeg passer på på overnatting hos tanten sin. Det var derimot ikke lenge fra jeg klikket publiser til den stille morgene...

Hva er sannsynligheten?

Morgen innlegg to dager på rad? Og ingen av dem var forhåndskrevet eller tidsinnstildte. Hva er sannsynligheten for at jeg våkner tidlignok til å ha tid til det? De som kjenner meg vet at den er ik...

God morgen!

I dag har jeg allerede vært våken en god stund, jeg våknet nemlig omtrent en halv time før vekkerklokken ringte! Det er alltid deilig å kunne våkne av seg selv, men ekstra godt blir det når man våk...

Ansiktsmaling

Forrige uke kjøpte moren i familien jeg jobber for ansiktsmaling slik at jeg kunne male den lille jenta i ansiktet. Jeg har aldri brukt ansiktsmaling før og var litt skeptisk til hvordan dette skul...

Hvordan var det?

Som jeg skrev om her på bloggen i går så kom dagen i går, og forsåvidt også dagen i dag til å bli annerledes, da barnepiken i huset reiste bort for ett par dager. Helt ærlig talt må jeg si at jeg ...

Annerledes dag

God morgen! Da er jeg klar for å starte en ny dag og en ny uke her i Tyrkia, men dagen i dag er, og kommer til å bli annerledes enn de andre dagene. For det første våknet jeg rundt klokken 7 på mo...

Slakteri

Da vi skulle grille i går kveld ville den lille jenta jeg passer på gjerne bli med å kjøpe inn maten, og så klart ville hun også ha med meg. Jeg synes det er veldig hyggelig hun ba om at jeg ble me...

Papirkroner

Morgenen i dag gikk med til å lage kroner av farget papir! Den lille jenta laget en til seg selv og en til moren og faren sin. Først laget vi hennes, og da den ble ferdig og hun tok den på kom hun...

Grilling!

I kveld har jeg og familien jeg jobber for her i Tyrkia grillet ved bassenget i hagen! Før maten lekte jeg og den lille jenta på lekeplassen mens vi vente på at det skulle bli feridg, men da maten ...

Når ingen skjønner hva du sier

Noen ganger kan det være gøy å være omgitt av et språk men ikke kan, det er spennende å høre på og lære nye ord. Andre ganger er det veldig slitsomt, i huset der jeg bor er det bare moren som snakk...

Båttur - Del 2

Dette er altså den andre delen av innleget om båtturen vår (klikk her for del 1) og handler om sørvest kysten av Tyrkia, nærmere bestemt kyststrekingen mellom Bodrum og Marmaris. Det første jeg vi...

Båttur - Del 1

Greske øyer og sørvest kysten av Tyrkia er altså hvor jeg har befunnet meg den siste uken, på en yacht! Det har vært helt fantastisk, jeg har funnet ut at jeg virkelig trives på båt og nå er det he...

Første dag tilbake

Så da var jeg altså tilbake "hjemme" igjen etter ferieturen vår. Jeg kom hjem sent i går kveld, og idag var altså den første hele dagen tilbake. Jeg har alltid trodd at ferie er til for å lade opp ...

Ut på tur!

Da er vi ferdig med oppholdet vår på hotellet her i Bodrum, men det er enda ikke tid for å reise hjem. Nå skal vi nemlig ut på tur i familiens båt! Vi skal være på båten en stund, og siden vi skal...

Bursdagsfeiring og outfit

Så i går var det altså bursdagen til jenta jeg passer på i sommer, hun ble tre år! Dagen i dag gikk ganske vanlig, men lek i solen og avslapping. På kvelden spiste vi kake og hun fikk gavene sine. ...

Svømmetur

I går var jeg med den lille jenta på brygga. Hun lekte med den nye dukken sin hun fikk dagen før, som sitter på en nøkkelring, mens hun ventet på at venninnen hennes skulle bli ferdig å svømme. Jeg...

Bursdagsgave

I dag tok jeg meg en tur ned på stranda for å kjøpe en bursdagsgave til jenta jeg passer på. I morgen blir hun nemlig tre år, og jeg synes jeg burde en liten ting til henne selv om vi ferier med ga...

Når man blir en levende barbie dukke

Her om dagen var jeg på restaurant med familien jeg jobber for, og ikke bare dem heller, men onkler, tanter og besteforeldre også. Etterhvert den lille jenta begynte å bli litt urolig, hun hadde tr...

Sommer og helgetur!

Dagen i går og dagen i dag har vært ganske så like, de har begge bestått av å sole meg, leke på stranda og å ha folk ikke skjønne hva jeg prøver å si. Akkurat nå slapper jeg av i skyggen ved strand...

God drikke i varmen

Når det er veldig varmt er det en ting jeg liker veldig godt gjøre med drikken min, nemlig blande den med kullsyrevann! Det gjør at den smaker mer forfriskende og enda bedre synes jeg. Det funker g...

Ferietur!

Da har tiden kommet for å reise på ferietur med familien jeg jobber for her i Tyrkia! Vi skal først reise til Bodrum og deretter skal vi ut med familiens yacht, og jeg må si at selv om jeg skal job...

Klippet håret selv

... eller luggen i hvertfall. Etter at jeg bestemte meg for å klippe pannelugg (igjen) fant jeg ut at hvis jeg vill at det skal være mulig for meg å se noe som helst må den klippes ganske ofte! Der...

Sommer, sol og feriehumør

I dag har jeg i grunn bare slappet av og nytt morgenen, og kommet inn i litt feriehumør. Den lille jenta jeg passer på har vært på overnatting hos tanten sin og har nettopp kommet hjem og spist lun...

Hverdagen kaller

Som jeg nevnte tidligere så var det tilbake på jobb for meg! Formiddagen bestod av å dra på playdate til en av vennen til den lille jenta, som bor i det samme nabolaget som oss. Familien vi besøkte...

Day off

I dag var min første fridag siden jeg begynte å jobbe her og det har vært både en avslappende og produktiv dag Etter frokost dro jeg med moren i familien inn til byen for å se det gamle markedet me...

İstanbul

De først par dagene etter at jeg kom til Tyrkia var jeg i İstanbul, der bodde jeg hos familie og jeg hadde det veldig koselig! Selv om det er omtrent halvannen uke siden nå vil jeg i dette inn...

Bayram

Denne helgen ferier vi bayram her i Tyrkia. Denne høytiden markerer slutten på ramadan og feires med å møte familie og venner, spise masse kaker og godteri og gi penger til barna. På fredag reiste...

Gaver!

I dag var vi på besøk hos tanten til moren i familien jeg jobber for, siden der er bayram. Jeg holder på å skrive ett lenger innlegg for å fortelle mer om hva dette innebærer, men jeg vil gjerne ha...

Kunst

I dag har vi vært kunstneriske og malt med vannmaling! Jeg vet ikke hvem som koste seg mest av meg og ungen, men jeg tror i grunn det var ganske likt. Må si jeg er mest imponert over jenta som n...

By the seaside

Som dere fikk med dere fra det forrige innlegget er jeg for øyeblikket i Tyrkia! Her skal jeg være frem til midten av september som au pair. Jeg kommer til å fortelle mer om dette i et senere innle...